mijn MGB V8
door R. van de Klashorst

MGB V8 conversion

Basisauto

De basisauto is een MGB Limited Edition uit 1980. De auto was in goede gebruikte staat en had toen ik hem kocht een nieuwe apk. De auto was goed hard, liep, stuurde en remde prima en zag er redelijk uit. Voor de ombouw naar V8 is een rubberbumper MGB veel handiger omdat er minder geslepen en gelast hoeft te worden en de stuurinrichting kan blijven zitten. De radiateur hoeft ook niet verplaatst te worden, omdat het bij deze auto het laatste type rubberbyumper MGB betreft en omdat ik de wielophanging toch wil aanpassen, speelt het geen rol dat de auto iets hoger staat in vergelijking met een chroombumper MGB.

Ingebouwde onderdelen :

Range Rover 3500 V8 motor uit 1979, Rover LT-77 5-bak van een Rover SD1, RVS uitlaat en RVS gelaste uitlaatspruitstukken, Rover SD1 aandrijfas en koppeling, MGBGT V8 radiateur en de originele koelvinnen,inlaatspruitstuk met Holley CFM 390 4-barrel carburateur en handchoke, oliekoeler op de originele plek onder de radiateur, voorwielophanging met wishbonebussen en schroefveren van een chroombumper MGBGT V8, telescopische schokbrekers GAZ5 voor en achter, voorremmen met grooved discs, green brakepads en nieuwe remklauwen, achterremmen met nieuwe remschoenen en remcilinders,remslangen met stalen ommanteling 3x, chroombumpers en MGBGT V8 grill, opgraded MGB seats in biscuit leer met deurbekleding van ouder type, chroomringen om de tellers in het dashboard en walnutbekleding op de middenconsole.

De ombouw zelf

Na via de MG Car Club Holland in aanraking te zijn gekomen met het fenomeen MGB V8, kwam ik in de winter 2006\2007 op het idee om zelf eens een MG te gaan ombouwen en ben ik in deze koude maanden eens gaan surfen over het internet. Onder MGB V8 conversion is echt ongelooflijk veel te vinden en het eerste dat ik aanschafte was het oude boek "how to give your MGB V-8 power. In dit boek staat de ombouw en alle mogelijkheden en problemen die je kan tegenkomen omschreven voor de inbouw van een Rover V8 in een MGB of MGBGT. Het nieuwe boek "how to give your MGB V-8 power", dat ik later ook aanschafte, gaat veel verder en beschrijft zelfs de inbouw van Chevrolet en Ford V8 motoren. Ook op het gebied van de voertuigaanpassingen gaat dit boek veel verder, maar het schoot mijn doel in ieder geval ruim voorbij. Ik heb mijn MGB meer volgens het oude boek omgebouwd omdat ik graag een klassieker met een V8 motor wilde hebben en bouwen en niet één of ander racemonster. Om toch maar alvast een start te maken met het project, kocht ik in mei 2007 een 3500 V8 Range Rover motor uit een Zwitserse Range Rover, die gesloopt werd voor het chassis en bijbehorende papieren. Daarna begon ik motordelen te kopen om de motor geschikt te maken voor inbouw in een MGB. Veel onderdelen kocht ik via internet en kwamen uit Engeland, Duitsland of USA. Verder heb ik bij Nederlandse handelaren en autoslopen onderdelen aangeschaft. Mijn rode chroombumper MGB stond inmiddels te koop omdat de ombouw naar V8 van een rubberbumper MGB veel eenvoudiger is en ik het eigenlijk zonde vond om deze toch wel redelijk originele MGB voor de conversion te gebruiken. Eind oktober 2007 verkocht ik de rode MGB en ca. een maand later kocht ik een zwarte rubberbumper MGB LE uit 1980 terug. Daarbij bleef tevens wat geld over, dat weer in het project geinvesteerd kon worden. Eind 2007 begon ik met de ombouw van de wielophanging en de remmen. Meer motorvermogen stelt daar namelijk ook hogere eisen aan en dit leek mij de goede volgorde. Na enige korte testritten besloot ik dat nu de tijd en ook de auto rijp was om ook de motor te gaan wisselen en zo geschiede in februari-maart 2008. In april en mei 2008 werd het interieur vernieuwd en daarna kon er met de auto gereden worden, wat ook af en toe gebeurde. In oktober 2008 volgde de eerste apk goedkeuring met de v8 erin en later in de maand werden eindelijk de in mijn ogen lelijke rubberbumpers vervangen door glimmende chromen exemplaren. In de laatste maanden van 2008 en januari 2009 werd de auto aan de buitenkant kompleet gestript om in het voorjaar strak gemaakt en opnieuw zwart gespoten te worden. Na terugkomst van de spuiter eind april?werd er weer opgebouwd zodat we eind mei 2009 mee konden doen aan de Octagon met een auto, die bijna af was maar zeker nog niet helemaal. In de zomer van 2009 is de auto verder afgemaakt en volgde er in oktober afkeur bij de apk omdat de motor niet overeenstemde met de papieren. De apk eisen zijn in mei 2009 aangepast en o.a. moet het aantal cilinders kloppen met deel 1. Er zat dus niets anders op dan een afspraak te maken bij de rdw voor een lichte keuring ivm een motorwijziging. Deze keuring werd met vlag en wimpel door staan en na toezending van de nieuwe papieren, volgde een nieuwe apk-keuring met steekproef waarbij de auto wel goedgekeurd werd. De MGB V8 is in oktober 2009 dus 4x gekeurd en ik ga er dus ook vanuit in de veiligste MGB V8 van Nederland te rijden, in ieder geval dit jaar. De auto rijdt, remt, stuurt en schakelt prima, wel heb ik iets olieverbruik vastgesteld. Dat ga ik in een later stadium wel eens oplossen. Eerst eens even genieten van het rijden in deze unieke auto.

Wat er nog te doen is

V8Zoals iedere klassiekerbezitter weet is er altijd nog wel wat aan een oudere auto te doen en hoef je je dus nooit te vervelen. Bij een V8 conversion hoort eigenlijk ook een aanpassing van de achterasverhouding waardoor ook de topsnelheid omhoog gaat. Ik heb deze aanpassing nog niet gedaan waardoor de eerste versnelling eigenlijk overbodig is. Je kunt makkelijk in de tweede versnelling wegrijden. Tevens is de de eindsnelheid niet veranderd omdat de Rover 5-bak ongeveer dezelfde overbrenging heeft als de MGB bak. Een hogere topsnelheid is naar mijn mening zeker niet nodig maar een zwaardere eindoverbrenging zorgt voor een lager toerental bij een bepaalde snelheid waardoor het benzineverbruik waarschijnlijk ook wat gaat dalen. Bij een aangepaste eindoverbrenging zou in mijn geval mijn mijlenteller ook weer kloppen, hij geeft nu veel te veel aan. ik zal de achteras dus op termijn wel gaan aanpassen door een ander pignon en kroonwiel in te bouwen of door de as te vervangen door een MGBGT V8 of MGC achteras. De achterasverhouding van een MGB bedraagt 3,909:1 (11/43) terwijl de de MGBGT V8 achteras een verhouding van 3,07:1 (14/43) had. Als je nu dus 3800 toeren draait bij een bepaalde snelheid , reduceer je dat na de ombouw tot 3000 toeren. Dat scheelt natuurlijk wel enorm, vooral als je eens wat langere afstanden rijdt. Zo blijft er altijd wat te doen!

© 2006-2009 www.autoklas.nl