mijn Porsche 924
door R. van de Klashorst

Porsche 924

Basisauto

Nadat de MG zover klaar was, dat ik er eerst maar eens een tijdje mee wilde gaan rijden om te kijken wat ik er verder nog aan wil doen, besloot ik een goedkope klassieker te kopen om wat aan te sleutelen. Het werd een witte Porsche 924 automatic uit 1979. Ik kon de auto voor relatief weinig geld kopen en besloot het dus te doen. Er moest een spatbord aan vervangen worden en de komplete bedrading moest nagekeken worden omdat het elektrisch een enorme puinhoop was. Er waren zelfs 220V kabels met 3 aders in de bekabeling verwerkt. De auto reed wel en de meeste dingen funktioneerde ook wel, maar niet altijd zoals het hoort. De auto was voorzien van elektrische ramen, een targa dak en 15 inch velgen, verder heb ik geen extra's kunnen ontdekken. De auto heeft maar 1 scheur in de bestuurdersstoel en een paar kleine scheurtjes in het dashboard, dus met de typische Porsche 924 kwaaltjes valt het wel mee. Deze auto is alleen aan de onderkant verzinkt, bij latere auto's is de hele carrosserie verzinkt. Ondanks dat valt het erg mee met de roest. Kortom een aparte, goedkope auto om iets leuks van te maken, zonder daarbij te streven naar perfectie.

Werkzaamheden

Het begint natuurlijk met het verwijderen van alle slecht aangelegde bekabeling en deze te vervangen door normale draden en deze weer samen te binden tot een normale kabelboom. Verder worden alle massaverbindingen schoongemaakt zodat de meeste funkties weer werken. De motoren voor de elektrische raambediening worden uit elkaar gehaald, schoongemaakt, gerepareerd en weer inelkaar gezet. De elektrische ramen werken dus ook weer. De verlichting werkt inmiddels, alleen de aanjager doet het niet goed. Ook dit zal wel een kwestie van een slechte massaverbinding zijn. De toerenteller is vervangen want die werkte niet ondanks dat de bedrading goed was. Het Porsche logo is inmiddels weer aangebracht (dit ontbrak) op de frontplaat tussen de klaplampen. Het klapmechanisme werkt na reparatie ook weer prima. Op wat kleinigheden na is de elektriciteit weer in orde. Het beschadigde linker voorspatbord is inmiddels gespoten en kan na verwijdering van de oude op de auto geschroefd worden. Als dit gebeurd is, is de techniek aan de beurt.

Techniek

De motor loopt prima als hij warm is, maar koud slaat hij steeds af, ploft of loopt zeer onregelmatig. Hier dient dus wat aan gedaan te worden. Verder moet er eens goed onderhoud gepleegd worden. Olie, oliefilter, benzinefilter, luchtfilter, bougies, contactpuntjes, verdelerkap, rotor en getande riem zijn al in huis en zullen dus vervangen gaan worden. Het zou waarschijnlijk ook geen kwaad kunnen de remolie te vervangen. Dit staat dus ook op het programma. Als laatste lekt de versnellingsbak of het differentieel iets olie waardoor er waarschijn 1 of meerdere keerringen vernieuwd moeten en gaan worden.

Wat gaat ermee gebeuren ?

porsche1Als alle bovenstaande werkzaamheden zijn uitgevoerd, gaat de auto eerst eens gebruikt worden waarvoor hij gemaakt is, namelijk om in te rijden. Het is een auto, die nog makkelijk met het normale verkeer mee kan, ook op de snelweg. Als het moet kunnen de kinderen ook nog mee want er is achterin wel ruimte voor 2 kinderen. Als het mooi weer is kan het dak eruit waardoor je toch een klein beetje het cabrio gevoel krijgt. Kortom een auto waar je nog best plezier aan kunt beleven. Maar misschien wordt hij ook wel weer verkocht zodat ik me niet ga vervelen en een volgend project kan starten. Auto is al weer geruime tijd geleden verkocht.

© 2006-2009 www.autoklas.nl