Mercedes 200
door R. van de Klashorst

Mercedes W 123

Zweden

Deze auto heb ik via internet gekocht in Linköping in Zweden. Het is daar wel koud in de winter en er ligt waarschijnlijk ook vaak sneeuw, maar er wordt niet of nauwelijks met zout gestooid. Dat heeft natuurlijk weer invloed op de toestand van een bijna 30 jaar oude auto. De auto heeft maar een paar kleine roestplekjes, maar is verder zeer gaaf. Dat geldt ook voor het interieur want er hebben altijd hoezen over de stoelen heen gezeten. De auto is binnen bijna nieuw. Motorisch is er ook niets aan de hand, met nog geen 180.000 op de klok kan deze motor nog jaren mee. De zweedse uitvoering heeft 100 pk ipv. 109 door een lagere compressieverhouding. De auto kan dus op normale benzine lopen, zonder te gaan pingelen. Kortom een bijna 30 jaar oude auto in zee goede staat en eventueel geschikt voor dagelijks gebruik. Wat ik erg jammer vind, is dat er een gloednieuw kenteken op zit met 2 cijfers, 3 letters en dan 1 cijfer. Het is helaas niet mogelijk een import oldtimer kenteken te krijgen, daar is de auto te nieuw voor.

Merceds 200

Het betreft hier een Mercedes 200 W123 uit de 3 serie. De auto is voorzien van het "nieuwe" type motor, te weten de M102 met carburateur. De auto is voorzien van de standaard 4-versnellingsbak en is volgens het typeplaatje voorzien van de opties 466 (centrale vergrendeling), 473 (metalic kleur Champagne), 504 (rechter buitenspiegel), 600 (koplampwissers),624 (zweedse versie) en 803 (model 1983). Verder is de auto voorzien van hoofdsteunen achterin, stoelverwarming met 2 standen in de voorstoelen en een trekhaak. Het dashboard is voorzien van een zuinigheidsmeter en zebrano houtdecoratie. Er zitten standaard stalen velgen op met 175R14 banden en in kleur gespoten wieldoppen. Het stuur is volgens mij nog het oudere, grotere type en is bekrachtigd. Als slagroom op de taart heb ik de auto voorzien van een Becker Europa radio , die in die jaren volgens het instruktieboekje in de auto geleverd kon worden. De auto heeft ook achterin gordels, wat wat in het dagelijks gebruik natuurlijk wel voordelen biedt.

Toestand van de auto

De auto verkeerd in zeer behoorlijke staat. Er is zeer weinig roest, alleen de 2 achterspatbordranden vertonen wat rottigheid op de plekken waar de spatlappen bevestigd hebben gezeten. Dit is echter zeer eenvoudig te repareren. Het interieur ziet eruit als nieuw. Er hebben altijd hoezen over de stoelen heen gezeten en met brandende zon valt het ook wel mee in midden Zweden. Alles aan de auto werkte, behalve 1 koplampwisser, enkele dashboard lampjes en de centrale vergrendeling. De koplampwisser is inmiddels gemaakt, de dashboardlampjes zijn vervangen, maar naar het lek in het vacuumsysteem van de centrale vergrendeling moet ik nog op zoek. De motor start in 1 keer en loopt als een zonnetje. De auto schakelt ook als een nieuwe, alleen de koppeling is na ca. 180.000 km wel aan vervanging toe. Het vervangen van een koppeling bij een auto als deze is een vrij eenvoudig klusje, dus dat zal ik binnenkort maar eens gaan doen.

Wat gaat ermee gebeuren ?

MB200Eerst alle kleine klusjes aan de auto doen en de wat anti-roest maatregelen nemen. En dan eerst maar eens met de auto gaan rijden want daar is hij ten slotte voor. Als ik mocht besluiten deze auto langere tijd te houden, is het nog een overweging waard om er LPG in te bouwen. Dat is bij deze carburatiemotor vrij eenvoudig te doen. Maar misschien kom ik wel weer iets anders leuks tegen en wordt hij weer verkocht. We zien wel. Auto is dus inmiddels weer verkocht. Door veranderende wetgeving is het voorlopig niet meer interessant in deze auto gas in te bouwen.

© 2006-2009 www.autoklas.nl