Renault Alpine V6 GT
door R. van de Klashorst

Renault Alpine

Aanschaf

Deze auto heb ik gekocht bij een handelaar in Nederland. De auto verkeerde in goede en vrij originele staat. De auto is wel een keer overgespoten in de originele kleur, maar verder is er weinig aan veranderd. Er zit een originele Renault radio in en er zitten de originele lichtmetalen Renault Alpine V6 GT velgen onder met tevens originele TRX banden in de maat 190/55 VR 365 voor en 220/55 VR 365 achter. De auto is voorzien van een origineel Nederlands kenteken uit 1987. Dus na de vloeistoffen te hebben vervangen en de remmen te hebben schoon en gangbaar gemaakt was deze wagen weer klaar voor gebruik.

Alpine V6 GT

Het betreft dus de uitvoering met een 2,8 ltr. V6 motor zonder turbo. Ik heb bewust voor een niet turbo gekozen omdat wagens met de radiateur voorin en de motor achterin het vaak al moeilijk genoeg hebben om hun warmte kwijt te raken en een turbo deze eventuele problemen alleen maar verergert. Ik heb een auto uit 1987 dus met een brede koelsleuf achter bij de spoiler. Tot dus ver heb ik ook nog geen problemen met koeling gehad. Alle ventilatoren werken dus naar behoren, ook die in de motorruimte. De auto rijdt werkelijk als een kanon en haalt op de duitse snelweg makkelijk de opgegeven topsnelheid van 235 km/h. Het is best een sensatie om met een relatief oude auto zo hard te rijden. De auto trekt zowie zo veel bekijks. Er zijn er ca. 7000 gemaakt waarvan maar ca. 1500 zonder turbo.

Toestand van de auto

De auto verkeerd in goede staat. Alleen het lakwerk aan de raamstijl rechts moet vernieuwd worden. Het interieur ziet er nog prima uit voor een 25 jaar oude auto. De stoelen en het dashboord zijn heel en ook het originele sportstuur ziet er nog prima uit. De radio cassette speler werkt naar behoren. De motor loopt goed en de bak schaklet prima. Wel is het verstandig de motor eerst goed warm te rijden voordat er series gasgegeven wordt, maar dit geldt natuurlijk voor alle auto's. Door de automatische choke van de Alpine is het bij deze wagens extra merkbaar. De motor gaat pas echt mooi lopen als de choke eraf is. Vrijwel alles werkt, alleen de elektrische deuropener links werkt niet, de benzineverbruikmeter werkt niet altijd en de koppeling is binnen niet al te lange tijd ook een keer aan de beurt. Er blijft dus altijd wat te doen.

Wat gaat ermee gebeuren ?

AlpineEerst de kleine elektrische klusjes aan de auto doen en dan moet de motor er een keer uit om de koppeling te wisselen. Daarna wil ik de auto voorzien van een striping want ik vind de auto zo vrij saai qua uitstraling. eens kijken of we er iets moois van kunnen maken. De motor is er inmiddels uit geweest om te koppeling te wisselen. De elektrische deuropener is vervangen door een nieuwe en werkt weer perfekt. Er zit inmiddels een striping op de auto, die naar mijn mening wel goed staat. En nu af en toe lekker rondscheuren.

© 2006-2009 www.autoklas.nl