mijn Rover 827 coupe
door R. van de Klashorst

Rover 827 coupe

Carbagerun

Deze zomer kwam ik op de Duitse snelweg A45 verschlillende maffe Nederlandse auto's tegen. Op een parkeerplaats heb ik een van de deelnemers aangesproken en gevraagd wat zij aan het doen waren. Zij bleken mee te doen aan de Carbagerun 2013 naar Barcelona. De sfeer zat er goed in bij de teams, die ik op de parkeerplaats tegenkwam. Thuis gekomen heb ik op internet de Carbagerun opgezocht en werd gelijk enthousiast Ik heb me dus meteen maar op de reservelijst voor de wintereditie laten zetten. Dit had als voordeel dat ik een sms kreeg voor de opening van de inschrijving van de zomerdeditie 2014. Ik denk dat ik ongeveer 10 minuten na de opening inlogde en na 20 minuten dus om ca. 16.20 u. was mijn inschrijving afgerond. Om 16.35 u. was de inschrijving al gesloten omdat het maxumale aantal deelnemers bereikt was. Een populair evenement dus.

Aanschaf

Er moest dus een auto komen met een maximale dagwaarde van 500,--, waar wel enige duizende kilometers mee gereden moet kunnen worden. Ik had al gezien dat het deelnemersveld van de eerdere edities wemelde van de grote Volvo's staioncar (240,740,940 en 850)en Mecedessen. Gezien de eisen zijn dat natuurlijk ook logische keuzes. Maar ik wilde toch wel graag iets anders. Het moest een relatief grote auto zijn, comfortabel en het liefst met een schuifdak en een automaat.Toen ik per toeval deze auto tegenkwam op internet, dacht ik gelijk "dat is hem". Groot, een coupe met schuifdak en zeer bijzonder. Hoewel we nog heel lang de tijd zouden hebben om een auto aan te schaffen, besloot ik toch een bod op deze auto te doen. Toen het bod geaccepteerd werd, was de koop snel gesloten.

Rover 827 coupe

Het betreft dus de uitvoering met een 2,7 ltr. V6 Honda motor, die dwars voorin is ingebouwd. De auto is van veel luxe voorzien waarvan uiteraard niet alles werkt, dus er is nog wel werk aan de winkel. De auto heeft een automatische 4 versnellingsbak, leren bekleding, electrisch schuif/kanteldak, electrische ramen en een niet werkende electronische airco. Je zit als een prins in de dikke leren stoelen voor, maar ook op de achterbank is het goed toeven. De auto heeft een wielbasis van 2 meter 77, dat is net zoveel als van een Volvo 940 estate. Het is een behoorlijke bak dus. Er schijnen in Nerderland ooit 26 van deze wagens nieuw verkocht te zijn. Daar hoorde deze niet bij want deze is uit Duitsland geimporteerd. Een zeldzame verschijning dus.

Toestand van de auto

De auto verkeerd in redelijke staat. De auto is net apk gekeurd, dus de meest essentiele dingen werken. Het schuifdak en de electrische ramen gelukkig ook. Het interieur moet eens goed schoongemaakt worden.De bestuurdersstoel heeft aardig geleden. De bijrijdersstoel en de achterbank zien er nog prima uit. De auto zit nog redelijk in de lak, maar er zitten veel kleine deukjes in de auto en het chroom is hier en daar verdwenen. Op een afstandje lijkt het nog heel wat maar van dichterbij bekeken is er genoeg op aan te merken. De motor loopt als een zonnetje en de bak schakelt ook nog wel redelijk.

Wat gaat ermee gebeuren ?

RoverEerst eens goed schoonmaken, een radio inbouwen en eventueel het leer van de bestuurderstoel herstellen. Dan moeten er nog wat elektrische problemen opgelost worden aan de stoelverstelling en de airco. Verder dient er een onderhoudsbeurt uitgevoerd te worden voordat we op pad gaan. Vloeistoffen verversen, filters, bougies en dat soort zaken. Er komen nog een paar schijnwerpers op de auto net als een bestickering. En dan in de zomer van 2014 lekker op pad.

Team Vikingen met startnummer 1966



© 2006-2013 www.autoklas.nl